به گزارش سرویس فرهنگی مشرق، خبر آنلاین در گفت وگوی مشروحی با آیت الله علی کورانی با تحلیل مباحث ظهور و پدید هایی پرداخته است که اخیرا در فضای رسانه ای و برخی منابر رسمی به صورت عوام گرایانه و غیر علمی مطرح شده است. این محقق برجسته مهدویت که طراحان سی دی ظهور ادعا می کردند اظهاراتشان مبتنی بر نظرات و منابع ایشان است در این گفت وگو به نکات جالبی اشاره کرده است که برخی از آنها را می خوانید:
اصطلاح «ظهور صغری» اشکال قواعد هم دارد، ظهور مذکر است و صغری مؤنث! نام ظهور اصغر در روایات نیامده، ولی برخی نام این شش ماه را «الظهور الاصغر» گذاشتهاند. اینها هم این اصطلاح را از این جا گرفتهاند.
برخی میگویند «قواعد ظهور» با نشانههای ظهور تفاوت دارد. مثلاً میتوان قواعد ظهور را از روایات استخراج کرد. اصلاً این گوینده خودش میتواند میان قواعد ظهور و علایم ظهور تمیز کند؟ خب بفرمایید با روش علمی استخراج کنید و به ما بگویید تا ببینیم! اصلاً معلوم نیست روایت را بفهمند!
میگویند میتوانیم نمودار بکشیم و ظهور امام زمان(ع) را محاسبه کنیم. خب یالا بیاورد! ابتدا یک کتاب علمی دربیاورد، روایات صحیحه دربارۀ ظهور را استخراج کند و بگوید که این نکته از این روایت مفهوم است و آن نکته از آن روایت، بعد، بدهد به دست مردم. خدا وکیل است که بعضی از اینها زبان عربی را هم نمیفهمند!
من دیدم در فیضیه، آقای بنیصدر -رئیس جمهور - سخنرانی میکرد. تفسیر آیه «ولاتَقفُ ما لیسَ لک بِهِ علم»، را میگفت. این آیه یعنی دنبال گمان و احتمال و ظن نرو، دنبال چیزی که به آن یقین نداری نرو. اما بنیصدر میگفت «ولاتَقِف ما لیسَ لک به علم!» یعنی اگر علم ندارید، نایستید، بروید به جلو! «لاتقفوا» را کرد «لاتقف»، و یک مطلبی درست کرد و در فیضیه گفت. من نمیتوانستم حرفی بزنم، طلبه هم ماشاء الله ساکت بودند! تقفوا از از «قَفی یَقفُو» و به معنی پیروی است، او آن را خواند لاتقِف که یعنی «توقف نکن» و تفسیرش کرد! اینها هم از همین نوعاند، از نوعِ بنی صدرند. [در عربیدانی] بهتر از بنی صدر نیستند.
«امید» با «توقیت» [=تعیین وقت] تفاوت دارد. اعتقاد به نزدیکی ظهور، مانند اعتقاد به قیامت است. باید باور داشت که آخرت، نزدیک است؛ مرگ، نزدیک است. و بر اساس این باور باید زندگی کرد.
اصطلاح «ظهور صغری» اشکال قواعد هم دارد، ظهور مذکر است و صغری مؤنث! نام ظهور اصغر در روایات نیامده، ولی برخی نام این شش ماه را «الظهور الاصغر» گذاشتهاند. اینها هم این اصطلاح را از این جا گرفتهاند.
برخی میگویند «قواعد ظهور» با نشانههای ظهور تفاوت دارد. مثلاً میتوان قواعد ظهور را از روایات استخراج کرد. اصلاً این گوینده خودش میتواند میان قواعد ظهور و علایم ظهور تمیز کند؟ خب بفرمایید با روش علمی استخراج کنید و به ما بگویید تا ببینیم! اصلاً معلوم نیست روایت را بفهمند!
میگویند میتوانیم نمودار بکشیم و ظهور امام زمان(ع) را محاسبه کنیم. خب یالا بیاورد! ابتدا یک کتاب علمی دربیاورد، روایات صحیحه دربارۀ ظهور را استخراج کند و بگوید که این نکته از این روایت مفهوم است و آن نکته از آن روایت، بعد، بدهد به دست مردم. خدا وکیل است که بعضی از اینها زبان عربی را هم نمیفهمند!
من دیدم در فیضیه، آقای بنیصدر -رئیس جمهور - سخنرانی میکرد. تفسیر آیه «ولاتَقفُ ما لیسَ لک بِهِ علم»، را میگفت. این آیه یعنی دنبال گمان و احتمال و ظن نرو، دنبال چیزی که به آن یقین نداری نرو. اما بنیصدر میگفت «ولاتَقِف ما لیسَ لک به علم!» یعنی اگر علم ندارید، نایستید، بروید به جلو! «لاتقفوا» را کرد «لاتقف»، و یک مطلبی درست کرد و در فیضیه گفت. من نمیتوانستم حرفی بزنم، طلبه هم ماشاء الله ساکت بودند! تقفوا از از «قَفی یَقفُو» و به معنی پیروی است، او آن را خواند لاتقِف که یعنی «توقف نکن» و تفسیرش کرد! اینها هم از همین نوعاند، از نوعِ بنی صدرند. [در عربیدانی] بهتر از بنی صدر نیستند.
«امید» با «توقیت» [=تعیین وقت] تفاوت دارد. اعتقاد به نزدیکی ظهور، مانند اعتقاد به قیامت است. باید باور داشت که آخرت، نزدیک است؛ مرگ، نزدیک است. و بر اساس این باور باید زندگی کرد.